/Files/images/06439573.png

Консультація на тему:

Спільні проекти вихователя та музичного керівника

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні передбачає організацію мистецької діяльності, зокрема музичної, за принципом інтеграції, з використанням музики на різних заняттях та в повсякденні.

Ефективно реалізувати це завдання дає змогу тематичне проектування. Запорукою успіху цих проектів є тісна взаємодія вихователя з музкерівником, їхня плідна співпраця.

Протягом останнього часу цілеспрямовано оновлю­ються зміст, форми і методи дошкільної освіти, яка будується на принципах гуманізму, поваги до дитячої ін­дивідуальності, її особистісного зростання. Власне, на цій основі й формується нова педагогіка — педагогіка творчості, у центрі якої — дитина з її радощами і боля­ми, успіхами й неуспіхами, інтересами і потребами.

Практичний досвід засвідчує: в умовах постійного зрос­тання обсягу інформації, навчального матеріалу, що його має засвоїти дитина, одним із кращих шляхів ефектив­ного навчання та виховання є реалізація дидактичної мети і дидактичних завдань у вигляді інтегративних знань (одна й та сама тема розгортається й пропонується дітям на основі міжпредметних зв'язків).

Проблема інтегративних зв'язків у дошкільному та шкільному навчанні актуальна для педагогічної науки сьогодення. Вчені та практики замислюються над тим, як формувати у дітей цілісне уявлення про світ і як, зре­штою, будувати загальну платформу зближення предметних знань.

Інтегративні зв'язки значною мірою сприяють реалі­зації виховного потенціалу змісту освіти. Результатом таких зв'язків є певний "конгломерат знань", який збіль­шує свою "вагу" не внаслідок надмірного накопичення інформації, а шляхом синтезу поглядів, ціннісних пози­цій, навіть почуттів.

Музика — мистецтво, яке відображає у собі реаль­ну дійсність і всі складності та суперечності світу.

Важливу роль у її сприйманні відіграють почуття, емо­ційна сфера. Музика, завдяки її специфіці, впливає на почуття дітей більшою мірою, аніж інші види мистецтва. Тож звернення до музики в процесі роботи у будь-яко­му з облаштованих у групах дитсадка "центрів діяльності" дає змогу формувати більш глибокі, емоційно забарв­лені уявлення про світ, що навколо, а водночас покра­щує засвоєння навчального матеріалу, сприяє формуванню пізнавальних інтересів, естетичному й за­гальному розвиткові дошкільнят.

Музичне виховання у різних видах діяльності дітей

Загальний зміст роботи

1. Ігри з будівельними блоками. Фонова музика. Слухаємо — уявляємо — будуємо. Розрізнення музично-звукових регістрів і побудова відповідних будівель: низь­ких, середніх, високих. Співаємо про те, що збудували. Танцюємо довільно — радіємо, що добре попрацювали, й відпочиваємо.

2. Приготування їжі. Предмети посуду як цікаві му­зичні інструменти (покришки, каструлі, ложки, склянки та чашки з цукром, крупами, макаронами — імпровізовані

ударні та шумові інструменти). Спів знайомих пісень про страви, овочі та фрукти, слухання їх та вигадування вла­сних; фонова музика.

3. Математика та маніпулятивні ігри. Лічба пред­метів, нотних знаків, ритмічних ударів та музичних фраз. Поняття "вгору-вниз", "низький, середній, високий", "довгий-короткий" (на прикладах музичних звуків).

4. Мистецька діяльність. Фонова музика. Слухає­мо— малюємо. Малюємо пісню. Про малюнок заспівай, назви його. Впізнай портрет композитора, розкажи про нього. Зліпи з глини, пластиліну тварину, яку уявив під почуту музику. Співай, танцюй, твори і грай під музику, що звучить.

5. Ігри на повітрі. Слухання "звуків" природи: про що щебече соловейко на дереві; як сюркоче коник у траві; скільки жаб співає; чи чуєш ти, як бринить роса, гудуть джмелі та опадає листя? Співаємо про те, що бачимо. Водимо хороводи відповідно до пір року, граємо в обря­дові ігри (великодні, купальські, обжинкові, різдвяні).

6. Сюжетно-рольові ігри та драматизація. Під му­зику, що звучить, відтвори ходу казкового героя (звіря­ти). Проспівай своє ім'я та ім'я сусіда. Запам'ятай музи­ку свого персонажа. Обери собі роль під почуту музику. Добери музику до обраної професії.

7. Природа і досліди. Дослідження природи творен­ня звуку, його висоти (пляшки наповнюються рідиною та продуваються біля отвору). Слухання звуків дощу, пташиного співу (в аудіозапису) та дзюрчання імпрові­зованого струмка (переливання води з посудини в по­судину).

8. Ігри з піском та водою. Слухання "музики" води (дзюрчання, хлюпання, крапання). Фонова музика. Ство­рення шумового ефекту (імпровізовані маракаси напов­нюються піском). Вивчення та співання потішок та при-мовлянок про водичку.

9. Музична творчість. Організація різних видів му­зичної діяльності (слухання музики; спів; музично-рит­мічні рухи; виготовлення маракасів, імпровізованих му­зичних інструментів та гра на них). Підготовка до свят, дитячих концертів разом із батьками. Робота з родина­ми щодо музичного виховання дітей.

В. Сухомлинськии зазначав: якщо змалку донести до сер­ця красу музичного твору, якщо дитина відчуватиме у звуках багатогранні відтінки людських почуттів, то вона зійде на таку сходинку культури, якої не досягти жодними іншими засобами.

Одним зі шляхів реалізації інтегрованого навчання є тематичні проекти як форма організованої роботи з дітьми. Педагоги або вихованці можуть ініціювати окремі теми або й загальні проекти, які мають ґрунтуватися на спільному інтересі, виявленому окремою дитиною чи кількома дітьми. Коли ж діти продовжують виявляти ці­кавість до предмета, тоді проект, основою якого є ця тема, розвивається й розширюється (одночасно дорос­лими та малими). Ініціювати проекти або теми можуть і вихователі, але навряд чи вони будуть ефективними, доки самі діти не визнають їх цікавими.

Ефективний спосіб розробки тематичного проекту — використання моделі "ЗХН" (Знаю, Хочу, Навчуся). Вона полягає в отриманні відповідей на три основні запитан­ня: "Що ми знаємо?", "Що ми хочемо знати?", "Чого ми навчилися?" Коли діти відповідають вихователеві, він занотовує їхні висловлювання й лише після того обирає тему проекту, а самі дитячі відповіді визначають його зміст (додаток 1). Проекти можуть бути як короткотрива­лими (на один день), так і довготривалими (за потреба­ми вихованців та батьків).

Відповідно до теми дня обирається музичний матері­ал, з яким діти ознайомлюються в різних видах діяльності (центрах). Це можуть бути: фонова музика; досліди з утворення звука та визначення його висоти й тривалос­ті; асоціювання почутого з набутим досвідом; характерні рухи героя чи персонажа (додаток 2).

Музика може бути доповненням до обраної теми й самостійним носієм інформації. Прикладом цього є по­дана тут розробка тематичного проекту для старших дошкільнят з участю батьків та дітей

Додаток 1

Схема планування тематичного проекту

Старша група

1. Тема та її джерела.

2. Відповідні заняття, які треба розробити, та уявлення, які слід формувати.

3. Необхідні матеріали.

4. Ознайомлення дітей із певною діяльністю. Запитання до них: "Що ви знаєте про...?" (з'ясування попередніх знань); "Що хотіли б дізнатися про...?" (визначення змісту навчання); "Як ми дізнаємося про...?" (планування роботи).

5. Оцінка: що ми вивчили (з погляду дітей і вихователя).

6. Пропозиції щодо поліпшення та розширення проекту, в тому числі:

* ідеї щодо індивідуалізації;

* нове для опрацювання, пов'язане з даною темою;

* варіації занять задля підвищення їх ефективності;

* моменти, які можна було б вилучити або додати.

Додаток 2

Тижневе планування та зміст роботи

у центрах діяльності дітей

Старша група

понеділок

Тематичний проект "Моя сім'я"

1. Мовний центр. Бесіда про маму і тата. Дидактичні ігри: "Назви родичів", "Придумай, доповни, опиши".

Розглядання родинних альбомів (2-3). Складання дере­ва родоводу.

2. Музичний центр. Поспівка-мирилка "Мир миром". Слухання: "Чарівні звертання" (муз. М. Ведмедері); "Маму я люблю" (сл. і муз. Ю. Михайленко). Спільний оркестр дітей і батьків.

ВІВТОРОК

Тематичний проект "Сни старого дуба"

1. Центр природи і дослідів. Класифікація: "Дере­во", "Кущ", "Чим дихає дерево". Будова дерева (корінь, стовбур, гілки, листя). Значення дерев у житті людини.

2. Центр математики. Високі та низькі дерева. Ба­гато і мало кущів (лічба, цифри). Малювання предметів за схемами.

СЕРЕДА

Тематичний проект "День народження Джмелика"

1. Мовний центр. Складання вітань іменинникові. Читання журналу "Джміль", бесіда за дидактичною кар­тиною на обкладинці.

2. Ігровий центр. Дидактичні ігри: "Обери дарунок другові" (класифікація), "Чий дарунок?" (упізнавання за описом).

3. Центр приготування їжі. Випічка печива для іме­нинника з п. Наталею. Частування дітей печивом.

4. Музичний центр. Вітальна пісня англійською мо­вою "Нарру bystdey". Виконання пісні "День народжен­ня" (муз. Т. Димань, сл. Н. Завальської). Слухання пісні "Подарунок" (муз. А. Мігай). Гра-хоровод "Коровай". Та­нець каченят. Ударно-шумовий оркестр.

ЧЕТВЕР Тематичний проект "Розумна техніка"

1. Центр природи та дослідів. Розглядання будови листя кімнатних рослин під мікроскопом (якщо є змога) або через лупу.

2. Центр ігор із будівельними блоками. "Моя розум­на машина" (ігри з конструкторами "Лего") .

3. Центр математики (фронтальне заняття). Дні тиж­ня. Число і цифра 5. Довжина. Логічна хвилинка.

4. Музичний центр. "Розумна техніка" — магніто­фон, плеєр, диктофон. Слухання дитячих пісень.

П'ЯТНИЦЯ

Тематичний проект "Динозаври"

1. Центр природи та дослідів. Розглядання ілюст­рацій про динозаврів із "Великої дитячої енциклопедії для дошкільнят". Обговорення теми. Вправи на розви­ток уяви: "Який характер у динозавра?", "Про що він міг би розповісти?"

2. Центр мистецтва. Ліплення фігурок динозаврів із пластиліну з п. Віктором.

3. Мовний центр. Читання книжки про динозаврів.

Кiлькiсть переглядiв: 2108